Re: [ITPOLITIK] Folkebiblioteker og DRM

Kurt Frederiksen skrev:
On Sat, 09 Sep 2006 17:47:08 +0200, Peter Makholm <sslug@sslug>
wrote:

Kurt Frederiksen <sslug@sslug> writes:

Og hvordan vil du så betale os for vores konsulent bistand?
Nu er der vist ikke tradition for at kræve konsulentbistand for at
besvare spørgsmål på sslugs lister. Ikke hvad jeg har set noget til i
hvert fald, men det kan selvfølgelig være at bestyrelsen har indført
nye regler mens jeg har kikket væk.

Du har helt ret, men det er også tradition at spørgsmålende ikke er i voldsom modstrid med hjertet i fri software bevægelsen (i den udstrækning man kan tale om en bevægelse)
Og hvorfor må man ikke stille spørgsmål ved fri software? Den bedste måde at udvikle sig på, er da at stille spørgsmål ved gældende praksis.

Jeg tror desværre, ikke du forstod baggrunden for mit indledende indlæg. Jeg agiterer ikke for DRM! Jeg undersøger, hvilke muligheder, der er for at lave elektroniske tilbud i bibliotekerne.
/Thor

Vi har kæmpet længe mod den form for DRM og jeg skal i hvertfald have gode penge hvis jeg skal forråde mine principper og blive forræder.

Min holdning er at DRM i denne udformning er en kræftsvulst ikke alene
inden for fri software men i samfundet som helhed. Hele ideen med at
erstatte lovgivning med tekniske løsninger er vederstykkelig.

Enhver har sin pris og hvis nogen vil gøre det gratis så skal jeg da
ikke stå i vejen for dem, men de skal ikke forvente at jeg står og
klapper i mine små hænder og synes de har gjort fri software en
tjeneste.