Re: [ITPOLITIK] Folkebiblioteker og DRM

Kurt Frederiksen skrev:
On Fri, 08 Sep 2006 21:16:45 +0200, Thor Dekov Buur
<sslug@sslug> wrote:

Kære sslug'ere

I forbindelse med mit arbejde i biblioteksverdenen, er jeg med i et projekt, der arbejder med download af lydbøger. I og med det sker i biblioteksregi er der tale om et lån. Fuldstændigt som i den fysiske verden, hvor brugeren afleverer bogen/cd'en/lyd-bogen osv tilbage efter en fastlagt periode.

Og hvordan vil du så betale os for vores konsulent bistand?

Ja, for du forventer vel ikke at vi gratis skal rådgive om hvordan
bibliotekernes virksomhed skal drives elektronisk?

Ah, jeg forstår betaling gælder kun forlag o.l. ikke it konsulenter.

Generelt tror jeg ikke du vil finde mange fortalere for DRM i den form
i dette forum.

Det strider på mange måde med tankegangen bag fri software. Se evt.
GPL licensen for forståelse for sammenhængen.

Nu er dette ikke skrevet for at være flabet eller provokerende. Sagen
er bare at du stiller spørgsmål om udbredelse af en teknologi som
mange af os er indædte modstandere af og finder ganske urimelig.
Jeg prøver at undersøge mulighederne for at få de elektroniske tilbud til OGSÅ at virke under Linux og lign. Jeg er ikke ude på at udbrede én bestemt teknologi, der er producenterne gode nok til selv. Mit fokus er bibliotekerne og kvaliteten af vores tilbud.
Når jeg står med et projekt som dette, kan jeg få det i luften på ganske kort tid - hvis jeg vælger en løsning, der kun kan køre på Windows og som indebærer DRM eller anden sikring.
Det betyder dog også at ca 10% af de potentielle brugere er udelukket på forhånd og det er jeg ikke tilfreds med. Spørger jeg producenterne 'ser de på sagen', men reelt sker der ikke noget.
Derfor går jeg til jer (dvs os, for jeg er selv Linux-bruger). Hvis jeg kan komme med nogle gode bud på en løsning, der kan bruges af alle, er vi kommet langt.

Her er et par link som måske kan hjælpe dig med forstålsen af problemstillingerne.

http://itpol.dk/sager/ophavsret/vtui2010tema1oplag

http://itpol.dk/sager/ophavsret/vtudrmPresentation.pdf/view
Tak for links!