Re: [ITPOLITIK] Hvad stiller vi op?

> Du har ret i at der er et reelt socialt problem, men Linux er næppe en
> holdbar løsning. For det første er det kun en kortsigtet løsning, hvis
> der pludselig er 1 million børn og unge der får abstinenser fordi der
> ikke findes actionspil til linux så skal der nok dukke actionspil op
> og for det andet, og mere teroretisk, så er det ren symptombehandling.
Vil du forhindre børn i at lære at bruge computer, så undgår du
symptombehandling. Det mener jeg bestemt ikke vi skal, så hellere
"symptombehandling" ved at vi trækker i "Edutainment"-retningen som
Kubuntu gør, ved at fremhæve og udvikle flere af den slags spil.

> Men sociale problemer sat til side, jeg tror ikke at "Linux - fordi vi
> mangler X" på nogen som helst måde er et ønskværdigt argument. Hvis
> det endelig skal være skal det vinkles som "Linux - så du er root og
> dine elever er Brugere(tm)".
Gerne arbejde på flere planer - er enige om at root-adgangen og at en vis
forældrekontrol er mulig. Vi siger til børn: hold dig fra motervejen - de
er beregnet for biler. Vi lader ikke stå til. Hvorfor skulle vi gøre det i
den virtuelle verden?

> Jeg propper ikke argumenter i andres sko, jeg fortolker dine
> argumenter sat lidt på spidsen. Det kan godt være at Romerkirken har
> afskaffet 'advocatus diaboli', men jeg har ikke.
Skal vi så ikke kalde din "lidt på spidsen" for ren overfortolkning?
Eller skal vi hen til at det at vi bedre end i Windows KAN styre brugernes
adfærd på mange planer skal anses for at så har vi også en VILJE til
misbrug i form af "tankekontrol. Kraftfulde værktøjer kræver en stærkere
moral - se historien (krudt til fyrværkeri/våbensalg/landminer til børn,
kerneforskning/atomkraft/atomvåben, genterapi/gensplejsning/genhygiejne
osv.) Menge kraftfulde opfindelser kan og vil blive misbrugt, men skal vi
fremme eller hæmme en misbrugs-udvikling?
Hvis vi kan positivt konkurrence-forvride spillemarkedet til fordel for
afballanceret udnyttelse igennem elementer af Linux edutainment bliver
indbygget i flest mulig programmer frem for junglelovens frie marked for
voldsspil uden indlæring, har jeg absolut intet imod markeds-forvridning.
Dem med abstinenser må så på aftrapning hvis det når et direkte sygeligt
niveau, der er til fare for deres eget eller andres liv.
Du vil vel heller ikke lade stå til som dem der er modstandere af
ludogami-afvendingsklinikkerne - blot i det frie initiativs navn?

Hilsen

Phillip