Re: [ITPOLITIK] Folkebiblioteker og DRM

"E. Sjørlund" wrote:

> Andreas Bach Aaen skrev:
> Spændende sp. og svar.

> Hvor forestiller du dig, at de penge skal komme fra?

Ser man på ophavsretsloven så findes der allerede begreber som tvangs- og
aftalelicens og vi kender jo også blankmedie afgifternem, der jo skal
kompensere den _lovlige_ private kopieren.

> Hvem skulle i givet fald bestemme, hvilke værker, der skal udbydes (og
> dermed financieres) gennem bibliotekerne?

Alle og enhver kan udbyde. Bibliotekerne kan bidrage med autentitet og
troværdighed. De kopier du downloader fra bibliotekets hjemmeside vil være
umodificerede i forhold til første udgivelse. Altså ikke noget med SPAM.

bibliotekerne vil i lighed med i dag udvælge de værker, de finder
interesante og vedrørenede for almenvældet i Danmark. Også i dag sker der
en udvælgelse - ikke noget nyt i det.

Hvis man skriver en bog (en tekst) og udgiver den via sin egen hjemmeside,
biblioteksverdenen finder den interessant og distriburer den via deres
hjemmeside. Man kunne f.eks. få penge pr. download fra deres hjemmeside,
mens man intet får via ens egen side. Tricket er at man på ens egen side
kan ændre i teksten dag for dag og dermed har en mulighed for at manipulere
i en grad, som biblioteksvæsenet ikke vil kunne stå inde for. Her får man
originaludgaven.

> Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se bibliotekssystemet i
> forbindelse med elektroniske udgivelser, det være sig bøger, film, musik
> eller hvad der nu kan komme fremover.

Som beskrevet ovenfor. Biblioteket vil komme til at signalere troværdighed.

> Til gengæld har de stadig, og
> måske i stigende grad, en værdi som fysiske rammer for kulturelle
> aktiviteter som møder, foredrag osv. Og så er der naturligvis lige det
> med bøgerne. Jeg er gammel nok til gerne at ville have en bog, der kan
> transporteres frit rundt i huset, og bruges hvor som helst. I en tid,
> hvor man dagligt smider tonsvis af papir ud på ligegyldige reklameaviser
> må der være plads til, at man bruger noget af det på langtidsholdbare
> ting som bøger.

Bøger er netop langtidsholdbare. Selv om de fleste elektroniske værker ikke
er langtidsholdbare, så er der en del der er. Den bør bibliotekerne
intressere sig for. Opbevaring af disse i opriginal stand vil være med til
at sikre et samfund, der ikke luller sig hen i historieløshed.

Mvh