Re: [ITPOLITIK] Folkebiblioteker og DRM

> Kære sslug'ere

> For at forlagene vil give os tilladelse til at låne deres materialer ud
> elektronisk, vil de selvfølgelig gerne sikre sig, at materialerne ikke
> bliver kopieret (de bliver jo afregnet pr udlån).

> Med venlig hilsen
> Thor Dekov Buur
> Københavns Kommunes Biblioteker
> Udviklingsafdelingen

I lys av de store masser av mennesker som er offer for Offentlig Skolegang
og som resultat har svekket evne til å lese og skrive så er det rimelig
at bibliotekerne søker å bøte på denne landeplage og personlige ulykke ved å gjøre
materialer tilgjenglig for de ulykkelige som forhåpentligvis ikke har tapt hørselen.

Jeg vil anbefale at lydbøkene blir streamet på Internett slik som radiostasjoner gjør.
Dette vil gjøre bøkene meget tilgjengelige for målgruppen med unntak
av de som ikke har en fast forbindelse til Internet for hånden.
DRM blir uansett knust uten hensyn på nåtidige og fremtidige platformer.
Lett tilgjengelighet er en god sikring mot uautoriserte kopier.

Ha i minnet at de som ikke besøker bibliotekene også muligvis/forhåpentligvis
er skattebetalere eller i alle fall kunne være det hvis de var skrive og lesekyndige.
Dette handler om å bøte på en stor sosial urett.

Frykt ikke - Gamle damer uten internett kan jo fortsette med å låne bøkene i CD formatet.
Der er det jo heller synet enn evnen til å lese som svikter.

De som eventuelt ønsker illegale kopier kan jo bare låne CDene på nærmeste bibliotek
som før.

Det er en del av markedet du ikke kan gjøre noe med.
Det er de som ønsker MP3 filer for å legge på sine spillere
for å kunne lytte på reiser/arbeidsreiser.
De får fortsette med å låne CDene på biblioteket og rippe dem til MP3.

En tanke kunne være å "kjøpe" verkene fri for ubegrenset bruk.
Det vil si å betale utgiver en fast sum en gang for alle.
Da slipper du å bruke skattebetalernes penger på DRM som ikke virker.
Utgiverne blir fornøyd. Dine kunder blir fornøyd. Det er kanskje det du ønsker?

Mvh
Jim Oksvold