Re: [ITPOLITIK] Folkebiblioteker og DRM

On Fri, 08 Sep 2006 21:16:45 +0200, Thor Dekov Buur
<sslug@sslug> wrote:

>Kære sslug'ere
>
>I forbindelse med mit arbejde i biblioteksverdenen, er jeg med i et
>projekt, der arbejder med download af lydbøger. I og med det sker i
>biblioteksregi er der tale om et lån. Fuldstændigt som i den fysiske
>verden, hvor brugeren afleverer bogen/cd'en/lyd-bogen osv tilbage efter
>en fastlagt periode.

Og hvordan vil du så betale os for vores konsulent bistand?

Ja, for du forventer vel ikke at vi gratis skal rådgive om hvordan
bibliotekernes virksomhed skal drives elektronisk?

Ah, jeg forstår betaling gælder kun forlag o.l. ikke it konsulenter.

Generelt tror jeg ikke du vil finde mange fortalere for DRM i den form
i dette forum.

Det strider på mange måde med tankegangen bag fri software. Se evt.
GPL licensen for forståelse for sammenhængen.

Nu er dette ikke skrevet for at være flabet eller provokerende. Sagen
er bare at du stiller spørgsmål om udbredelse af en teknologi som
mange af os er indædte modstandere af og finder ganske urimelig.

Her er et par link som måske kan hjælpe dig med forstålsen af
problemstillingerne.

http://itpol.dk/sager/ophavsret/vtui2010tema1oplag

http://itpol.dk/sager/ophavsret/vtudrmPresentation.pdf/view

--