Folkebiblioteker og DRM

Kære sslug'ere

I forbindelse med mit arbejde i biblioteksverdenen, er jeg med i et projekt, der arbejder med download af lydbøger. I og med det sker i biblioteksregi er der tale om et lån. Fuldstændigt som i den fysiske verden, hvor brugeren afleverer bogen/cd'en/lyd-bogen osv tilbage efter en fastlagt periode.

For at forlagene vil give os tilladelse til at låne deres materialer ud elektronisk, vil de selvfølgelig gerne sikre sig, at materialerne ikke bliver kopieret (de bliver jo afregnet pr udlån).

Det er vel de færreste, der mener, at bibliotekernes metode (gratis materiale til lån) er noget skidt. Men for at opretholde samme service på internettet, kommer der en eller anden form for DRM ind i billedet.

Platformuafhængighed et kardinalpunkt i projektet, men det er ikke klart for mig (eller andre i projektet), hvordan vi klarer denne sag. Windows Media DRM eller iTunes DRM er selvsagt ikke en mulighed.

Jeg mener selv, at have fundet et område, hvor det rent faktisk er berettiget at anvende DRM. Men det er jo ikke lige en hyldevare i open source-miljøet. Det tætteste jeg er kommet er vandmærkning af MP3-filer, men det giver kun en sporingsmulighed og ikke en kopisikring.

Har I nogle gode ideer? Alle input er velkomne!

Med venlig hilsen
Thor Dekov Buur
Københavns Kommunes Biblioteker
Udviklingsafdelingen