Re: [ITPOLITIK] W32codecs - lovligt eller ej?

Ole Tange skrev:
On 8/14/06, Steen Jensen <sslug@sslug> wrote:

Martin Schlander skrev:

> From: "Microsoft Salgssupport" sslug@sslug
> To: "Morten Juhl Johansen" sslug@sslug
> Subject: RE: Vedr. licensforhold for codecs
>
> Microsoft codecs, er free-ware og kan derfor godt downloades og benyttes
> uden licens.

Det er jeg temmeligt overrasket over at hoere. Hvis der ikke er tale om en misforstaaelse, saa er oventstaaende saetning en verdensnyhed.

F.eks. skrives der paa http://news.com.com/2100-1023-980007.html at:

[Microsoft] says it will charge 10 cents per decoder, 20 cents per
encoder, and 25 cents for both.

Er reglerne mon aendrede? Eller er der en anden grund?

Tja, dit link henviser til en artikel i 2003, og det er ydermere ikke Microsoft selv, der har skrevet det. Der er løbet ganske meget vand i åen siden da, hvorfor ..

Der står da klart og tydeligt uden mulighed for misforståelse, at man
frit kan benytte codecs fra Microsoft også selv om du ikke har licens
til et af deres OS. Når noget i Windows-verdenen er udgivet som
freeware, kan du frit benytte det til dit eget personlige brug.

Det ville vaere rart, hvis du kunne pege paa et dokument, der specifikt naevnte, hvad man maa goere med freeware. Jeg vil noedigt en dag staa i retten og sige "Jamen Steen sagde, at man godt maatte."

Tja, jeg skrev den korte version: du kan frit benytte det til dit eget personlige brug (men ikke kommercielt brug).

Jeg slog lige op på dansk Wikipedia

http://da.wikipedia.org/wiki/Freeware

hvor bl.a. Acrobat Reader nævnes.

Ved ikke om det er nok?

/Ole

sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum hvor hvert enkelt medlem er ansvarlig for sine egne indlæg. Indlæg #19786

-- Med venlig hilsen Steen Jensen * Registered Linux user #172489 on http://counter.li.org.*