Re: [ITPOLITIK] W32codecs - lovligt eller ej?

Martin Schlander <sslug@sslug> writes:

> Morten Juhl Johansen har mailet MS Danmark mht. licensen på w32codecs.
> Nedenstående er sakset fra http://mjj.slacking.dk/

> ------------------
>
> 2. juli 2006 0.41
> Licenseret gratis
> Jeg henvendte mig til Microsofts Salgssupport og fik en lidt forunderlig
> e-mail tilbage. Det er, som om det ikke anerkendes, at freeware kan være
> underlagt licens, og det skulle jeg netop mene, at netop MS skulle være
> klar på...
> * * *

Det sker ofte at ord skifter betydning mellem to meget tæt knyttede,
men klart forskellige betydninger. Oftes mellem det afgrænsende og det
afgrænsede.

Et standardeksempel er "olympiade" der glider fra at betyde "de fire
år mellem to olympiske lege" til at betyder de olympiske lege selv.

Stærkt hjulpet på vej af DR er ordet 'licens' gledet fra at betyder
'tilladelse til noget' til at betyde 'det vederlag man betaler for at
få lov til at ...'. Med den betydning er MS's svar sprogligt helt
korrekt. Jeg tror ikke at det ville blive lettere forståligt hvis han
havde skrevet 'vederlagsfrit' istedet, ikke for den almindelige
dansker.

--
 http://peter.makholm.net/ | Life is that property which a being will lose
     sslug@sslug     |      as a result of falling out of a cold and