Re: [ITPOLITIK] Norsk itpolitik - Vil knuse Microsofts monopol

> Jeg håber at der er nogle venlige norske sjæle, der vil finde et bedre
> eksempel end SMS, som værende et eksempel på en åben standard.

HTML 4.01 er da grei nok :-)

Knut Yrvin har laget noen eksemplarisk gode eksempler i rikt monn.
Ta en letetur på www.skolelinux.org
Den som leter skal finne.

Blot fordi
> at en standard er brugt af mange leverandører, så er den ikke åben. Der kan
> nemt være tale om gennempatenterede områder, så som f.eks. GSM eller 3G
> telefoni. Her deler en række store firmaer markedet imellem sig - ligesom
> de også har del udviklingsomkostningerne mellem sig. Så der er ikke
> fuldstændig fri konkurrence indenfor udbudet at telefoner, der kan sende
> SMS'er. Men der er dog stadig hår konkurrence og en hel del udbydere. Dette
> er klart bedre end lukkede standarder så som Microsoft Word, men frit og
> [...]

Når sosialistdamen nevner SMS så er fordi norsk ungdom
bruker sinnsykt mange lommepenger på SMS.
Norge er langstrakt og har stort sett bare 2 fysiske operatører.
Den ene som ødelegger idyllen er http://www.teletopia.no/
som kun for lov å bruke GSM 1800.
For ikke lenge ble en sak avsluttet med Telenor om for høye priser.

Damen representerer det Pinko-Sosialistiske kartellet
som i hin hårde dager på 90-tallet
på kunstigste vis laget ett duopol
hvor markedet ble delt mellom Telenor og Netcom
ved salg av lisenser med 10 års binding av markedet.

Det er kjekt at damen ønsker å knuse monopoler.
Slipp henne fram.

Det er ukjekt når hennes allierte selger monopoler
til kapitalister for å kunne legge penger i statskassen.
På slikt vis betaler norske ungdommer statskatt av sine lommepenger
når de sender SMS til sine kjære mens kapitalistsvina tar ut 15%
trygg avkastning på kapitalen.
Stats-Skatt på kjærlighet :-(
Men i ett land som har skatt på kullsyre til brus så går alt an.
Sosialist/Borger/Kapitalist-svina går hånd i hånd til banken mens de ler.

Det koster meg 1 norsk krone å sende en SMS til Polen
Å ringe Chile fasttelefon med Skype-Out koster meg 1.7 EURO-cent per minutt
(Chile - Mobile koster € 0.171 per minutt)
Macao Fastnett koster € 0.050 €  og vagt dyrere til Macao - Mobile € 0.051
Hong Kong fastnett koster € 0.017 og Hong Kong - Mobile € 0.017
China fastnett  € 0.017  og China - Mobile € 0.017
Taiwan fastnett € 0.017 € og Taiwan - Mobile € 0.082
Til ettertanke....

Denmark fastnett € 0.017 €  og Denmark - Mobile € 0.200
Legg merke til at i ett fritt marked så koster det
ikke nevneverdig mere med Mobiltelefon
enn fastlinje.
Det er ikke tilfeldig.

(Jeg er norsk så jeg slipper å betale EU-moms :-)
Forstå det den som kan :-)

Det er kanskje ikke så rart at noen synes det er kjekt med SKYPE :-)
Bruk Skype og gi dem smerte der det gjør mest vondt - pengepungen.
Spark i ballene til monopolistene så godt du kan.
(Jada - SIP er kjekke greier det også - just works)

Mvh
Jim Oksvold