Re: [ITPOLITIK] Forbudt at sælge pc'er uden styresystem i Kina

On Fri, 14 Apr 2006 11:41:36 +0200
Anders wrote:

> JP skriver om Kina idag: "Fremover er det forbudt at sælge pc'er
> uden præinstalleret styresystem."
>
> Det bliver spændende at se hvilken betydning det får Linux på
> det store kinesiske marked
>
> Se artiklen i JP: http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3674716/

Artiklen nævner ikke, at Kina arbejder med Linux. Jeg tror det
er en BSA(Anti-Pirat) promotion.

Quote fra artiklen:

 Producenterne kan selv vælge, hvilket styresystem de ønsker at
 installere. Samtidig forpligtes myndighederne til kun at bruge
 licenseret software.

 Business Software Association at 90 procent af de programmer der
 anvendes hos de kinesiske virksomheder er piratkopier, og den
 tabte omsætning i 2004 anslås til 21 milliarder kroner.

 Kina har desuden lukket syv piratfabrikker - siden marts er 224
 fabrikker blevet lukket - og nye regler skal gøre det lettere at
 retsforfølge softwarepirater.

EndQuote:-)