Re: [ITPOLITIK] Paul Graham skriver om software patenter

Den tirsdag 11.apr kl. 13:04 skrev Martin Schlander:

Jon Bendtsen wrote:
løsningen er at ud over kravet om at du skal offentlige gøre ideen,
så skal
du rent faktisk også udnytte den ved at sælge eller producere produkter
ved hjælp af den ide.

Jeg tror faktisk at det har været fremme tidligere som en del af forslaget
at man kun må patentere ting som er implementeret i praksis - når det
handler om software patenter i Europa.

Ja, men jeg ville gå lidt videre. Jeg vil stille krav om at du rent faktisk sælger
et produkt, ellers bortfalder patentet, fordi hvorfor give DIG ene ret hvis DU
alligevel ikke bruger det?

Men den logik holder ikke helt med software. Som jeg en gang så Mark
Shuttleworth påpege. Straks når nogen udgiver et produkt er det mere eller
mindre synligt for enhver hvordan det fungerer. Derfor er der ikke den
samme gevinst for samfundet ved software patenter som der kan være ved
patenter på andre områder. For der er vel næppe nogen der tror at
softwareudvikling vil stoppe hvis ikke der indføres patenter - det går da
meget godt indtil videre.

Det vil jeg så give dig ret i, men ovenstående kunne bruges på andet end software.

Jeg vil i øvrigt lige gøre opmærksom på en anden problemstilling vedrørende
patenter (og derved kapre tråden, beklager) som jeg hørte Bruce Perens gøre
opmærksom på, nemlig følgende:

fyyyy ,-)

En af grundene til at der er meget få software-patentsager i USA er den
lidet restriktive lov i Europa. I det øjeblik at der indføres strenge
patentregler i EU vil muligheden for at "flygte" til Europa ikke længere
eksistere - og det kan føre til en eksplosion i sagerne.

Aha, ja det giver god mening. Men flygter de så ikke bare til kina?

JonB