Re: [ITPOLITIK] Gyldendal om Wikipedia

Ole Tange skrev:
On 1/27/06, Anders Aspegren Søndergaard <sslug@sslug> wrote:

Det er da helt i orden for Gyldendal at sætte deres encyklopædi
på nettet,

Så vidt jeg har forstået, er langt hovedparten af indholdet leveret af professorer, der er betalt af det offentlige. Så at tale om 'Gyldendals' encyklopædi er efter min mening lidt af en tilsnigelse. Hans og jeg har flere gange talt om at finde alle forfatterne i Encyklopædien, kontakte dem og få dem til at levere det samme indhold til Wikipedia.

Det er nu sådan, at det er Gyldendal, der har påtaget sig udgivelsen og taget det økonomiske ansvar, men de fik tilskud fra det offentlige, idet man ellers ikke mente, at det kunne hænge sammen.
Det var på tide at få udskiftet Salmonsen med noget nyt og bedre.

Det er brandærgeligt, at det 8 mill ikke bliver brugt til 300 forfattere og 10-12 fagredaktører, som kunne holde Wikipedia opdateret.

men jeg føler mig forstyrret og mine tanker bliver ledt hen
på FUD, når jeg læser det stykke jeg har "kommenteret".

Det er lidt sjovt, for inden for den seneste tid har der været flere tests, der afgjorde, at Encyclopedia Brittanica (som vel er encyklopædiernes Rolls Royce) havde lige så mange fejl som Wikipedia.

Det er da korrekt, at der har været skrevet om en test (den eneste mig bekendt), der viste, at Encyclopedia Britannica ikke var fejlfri, men Wikipedia havde altså flere fejl sådan, som jeg erindrer artiklen. Artiklen gjorde yderligere også opmærksom på, at det nu om stunder desværre ikke er nok at søge information et sted.

/Ole -- Interesseret i at arbejde for Google? Måske kan jeg hjælpe. Send mig dit CV.

sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum hvor hvert enkelt medlem er ansvarlig for sine egne indlæg. Indlæg #19322

Med venlig hilsen

Steen