Re: [ITPOLITIK] Gyldendal om Wikipedia

> Omtaler også balladen med Sally Hemings

> Med venlig hilsen
> Jørgen Heesche

Neppe noen ballade for Thomas Jefferson.
Maria Cosway klarte ikke å bestemme seg,
Sally Hemings grep sjansen og slo til på en kjekk diplomat.
Intet tyder på at hun angret.
De fikk med årene 7 barn sammen.
Forholdet varte fra 1788 til han døde i 1826.
Etter lovene så var ekteskap utelukket.
Men personlig eiendom er da heller ikke å forakte :-)
Sally Hemings var halvsøster til hans avdøde kone.
Det hele er rikelig omtalt i en bok av Fawn M. Brodie
Thomas Jefferson: An Intimate History fra 1974
Boken er naturligvis grovt kritisert av småskårne sjeler
som ikke evner å tenke klart.
Slavestaten USA har ennå ikke fullt ut forstått
Thomas Jefferson.
Til det er det alt for mange stivsinnede og
halvutdannede mennesker som først må dø hen
for å slippe fram de klokere og mere velutdannede.
200 år fra nå så regner jeg med at det trer fram ett rimelig klart bilde
av hvem Thomas Jefferson virkelig er.

I ett brev opplyser han at han er ytterst forsiktig med å avhende
slaver uten å ha en klar ide om at slavene vil bli anstendig behandlet.
Slektninger av sin egen kone avhender han slett ikke.
De er da familie :-)

Akkurat her ser vi illustrert styrken ved Wikipedia.
Enkeltpersoner som klarer å se sammenhengene
slipper å bli "Foreleser i Amerikansk Historie på Universitet" før de slipper til.
Det bringer verden hurtigere fram, om enn i rykk og napp i ujevn fart.
Nyere ideer blir sluppet fram og prøvet i det frie markedet.
Å sammenligne Wikipedia med andre leksikon er urimelig.
Muligheten til å sy sammen verdens viten er langt større med Wikipedia.
Ennå har verden bare sett omrisset av den verdi som blir skapt
ved hjelp av Wikipedia.
En dyktig samfunnsøkonom vil kanskje kunne forklare
det jeg ser.

Mvh
Jim Oksvold