Re: [ITPOLITIK] Gyldendal om Wikipedia

Som den minste bidragsyter på www.wikipedia.org
så føler jeg at Gyldendal ikke har den nødvendige
faglige tyngde over alt.

> [...]
> at artikler kan være fejlbehæftet. Det har også vist sig, at nogle
> personer synes, det er morsomt at "ødelægge" tilliden til Wikipedia ved
> helt bevidst at lægge ukorrekte oplysninger ind.
>
> Der er også fejl i de store trykte opslagsværker, selv om de er skrevet
> af fagfolk. Nogle af de påviste fejl/mangler skyldes af og til enøjede
> indfaldsvinkler til et emne. For nyligt blev offentliggjort en
> undersøgelse, der viste at de officielle opslagsværker ikke var
> fejlfrie, men de var lidt bedre end Wikipedia. Jeg mener at erindre, det

De som føler for det kan først se på mine favorittsteder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sally_Hemings
http://en.wikipedia.org/wiki/Filofax
http://en.wikipedia.org/wiki/Czechomor
(Ja, jeg har bidratt selv)
Og deretter slå opp på Gyldendal for å se hva de har skrevet.
Jeg er spent på om de har skrevet noe som helst :-)
Aschehoug og Gyldendals Store norske leksikon
har det ikke.
http://www.snl.no

Her er Thomas Jefferson sin plass på wikipedia.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_jefferson
Har virkelig Gyldendal noe bedre for 500 kroner per år?
Jeg har veid Lars Boesgaard og funnet ham for lett.
Jeg finner i alle fall intet om ham på wikipedia.org - ennu.
wikipedia.org  - 940000 artikler - And counting

For 8 millioner så kunne det blitt noen artikler på
Den Danske Wikipædiske Encyklopædi :-)
Augustinusfonden bør kjenne sin besøkelsestid
når de deler ut penger til proprietære konkurrenter
i det frie markedet
som krever DKK 500 per år.

En liten oversikt over de aktuelle:
http://www.djh.dk/ejour/50/50Leksika.html