Re: [ITPOLITIK] Gyldendal om Wikipedia

Anders Aspegren Søndergaard skrev:
Hej

Jeg blev noget forskrækket da jeg læste dette på DR's Tekst-Tv:
(side 127 kl 20:00 d. 27 Januar, 2006:)

 ENCYKLOPÆDIEN GÅR PÅ NETTET
 Et beløb på otte millioner kroner fra
 Augustinusfonden sikrer, at Gyldendals
 store encyklopædi bliver tilgængelig på
 nettet fra oktober i år.

 For en pris på 500 kroner om året
 bliver det muligt at søge løs i
 opslagsværket, skriver Politiken.

 Gyldendal spår initiativet gode chancer
 i kampen mod gratis, brugerstyrede
 leksika som Wikipedia.

 - Det er fuldt af fejl, siger redak-         /* Dette fik mig til at
studse noget */
 tør Lars Boesgaard for Gyldendal.

 300 forfattere og 10-12 fagredaktører
 får til opgave at holde encyklopædien
 opdateret på nettet.

Det er da helt i orden for Gyldendal at sætte deres encyklopædi på nettet, men jeg føler mig forstyrret og mine tanker bliver ledt hen på FUD, når jeg læser det stykke jeg har "kommenteret".

Generelt synes jeg Wikipedia er af god kvalitet. Skulle
der være problemer med nogle artikler fremgår det tydeligt
af nemt synlige skilte.

Må Gyldendal, rent lovligt, sige sådan noget, og er der nogle
der ved om de har dokumentation for påstanden?

Da Wikipedia skrives af ganske almindelige mennesker, er der risiko for, at artikler kan være fejlbehæftet. Det har også vist sig, at nogle personer synes, det er morsomt at "ødelægge" tilliden til Wikipedia ved helt bevidst at lægge ukorrekte oplysninger ind.

Der er også fejl i de store trykte opslagsværker, selv om de er skrevet af fagfolk. Nogle af de påviste fejl/mangler skyldes af og til enøjede indfaldsvinkler til et emne. For nyligt blev offentliggjort en undersøgelse, der viste at de officielle opslagsværker ikke var fejlfrie, men de var lidt bedre end Wikipedia. Jeg mener at erindre, det var en engelsk undersøgelse.

Det væsentligste er altid at slå et spørgsmål op to steder. Det er blevet vigtigere nu om stunder, da mange ting ændres så hurtigt.

Jeg har lige søgt på den danske Wikipedia, og jeg er ikke helt tilfreds med oplysningerne om operaen Aida. Første bind starter som regel altid med A, hvorfor det er et godt opslag, og der bør efter min opfattelse nævnes minimum fire ting:
1. at den er komponeret af Verdi
2. hvem der har skrevet librettoen (teksten)
3. at den er et bestillingsværk til åbningen af Suez-kanalen, selv om Verdi ikke nåede at få den færdigskrevet
4. at der anvendes nogle specielle Aida-trompeter

2 og 4 nævnes ikke.

Med venlig hilsen
Anders A. Søndergaard

--