Re: [ITPOLITIK] Morten Helveg og åbne standar der

Keld J|rn Simonsen wrote:
On Thu, Jan 26, 2006 at 12:00:10PM +0100, Egon Andersen wrote:

Keld J|rn Simonsen wrote:

On Thu, Jan 26, 2006 at 12:53:29AM +0100, Michael Rasmussen wrote:

On Thu, 26 Jan 2006 00:24:07 +0100, Keld J|rn Simonsen wrote:

Jeg synes hellere man skal kalde det en "gratis specifikation". Jeg synes
ikke den er åben når den er udviklet i et lukket forum.

Gratis er heller ikke dækkende, da "åbne specifikationer" kan koste penge at få fat i. Jeg vil derfor foreslå fri - eller tilgængelig specifikation.

Hmm, Adobes PDF er jo ikke fri, når den er ejet at Adobe.
Hvilke "åbne specifikationer" mener du ikke er gratis?

Jeg mener fx. ikke at ISO-standarder generelt er gratis, men derimod at de generelt lever op til kravene om åbne standarder.
(Når jeg skriver *generelt*, så er det fordi der findes både nogle ISO-standarder der *er* gratis og også ISO-standarder der *ikke* overholder pkt. 2 i definitionen på http://www.aaben-standard.dk/ )

Bare lidt præciseringer: "åbne specifikationer" som Jacob skrev om,
og "gratis specifikationer", som jeg skrev om, og så "Fri specifikationer"
som Michael skrev om, skulle så vidt jeg forstår dække de samme standarder,
nemlig de standarder der ikke er åbne - bl.a ikke overholder punkt 3
i aaben-standard.dk definitionen. De er derimod gratis til distribution.
Det kræves ikke i aaben-standard.dk definitionen at en "åben standard"
er til gratis distribution, men derimod at de er til gratis implementering.
Garts distribution ville nemlig udelukke ganske mange ISO-standarder, som vi har haft
stor nytte af, og som vi i DKUUG mm selv har været med til at lave.
Mere generelt kan det siges at det at standarden har kostet noget at
anskaffe, har ikke hindret standardens implementation og udbredelse/
distribution, og derfor ikke været nogen hindring for standarden.

Jeg opfattede nu mere at *åbne specifikationer* skulle dække over *åbne standarder* ihht <http://www.aaben-standard.dk/> samt de specifikationer der var *acceptable*, som fx. pdf-specifikationen fra Abobe.

Og dermed at *åbne standarder* er et subset af *åbne specifikationer*.

Med venlig hilsen
Egon Andersen