Re: [ITPOLITIK] Morten Helveg og åbne standarder

On Thu, Jan 26, 2006 at 12:00:10PM +0100, Egon Andersen wrote:

> Jeg mener fx. ikke at ISO-standarder generelt er gratis, men derimod at
> de generelt lever op til kravene om åbne standarder.
> (Når jeg skriver *generelt*, så er det fordi der findes både nogle
> ISO-standarder der *er* gratis og også ISO-standarder der *ikke*
> overholder pkt. 2 i definitionen på http://www.aaben-standard.dk/ )

Bare lidt præciseringer: "åbne specifikationer" som Jacob skrev om,
og "gratis specifikationer", som jeg skrev om, og så "Fri specifikationer"
som Michael skrev om, skulle så vidt jeg forstår dække de samme standarder,
nemlig de standarder der ikke er åbne - bl.a ikke overholder punkt 3
i aaben-standard.dk definitionen. De er derimod gratis til distribution.
Det kræves ikke i aaben-standard.dk definitionen at en "åben standard"
er til gratis distribution, men derimod at de er til gratis implementering.
Garts distribution ville nemlig udelukke ganske mange ISO-standarder, som vi har haft
stor nytte af, og som vi i DKUUG mm selv har været med til at lave.
Mere generelt kan det siges at det at standarden har kostet noget at
anskaffe, har ikke hindret standardens implementation og udbredelse/
distribution, og derfor ikke været nogen hindring for standarden.

Hilsen
keld