Re: [ITPOLITIK] Firefox i Danmark

> Danmark er vel i det hele taget lidt af et uland hvad angår fri/open
> source-software, Linux osv., i hvert fald sammenlignet med lande som
> Spanien, Italien og Tyskland - gad vide, hvorfor det er gået sådan?
>
> Måske det har noget at gøre med KMDs monopol og Microsofts stærke
> stilling, eller har vi haft mindre politisk interesse for det her?

Når det gjelder browsere skal det bemerkes at Danmark er lite og spillerommet
for de som lager ugreie sider på Internett er mindre.
Spesielt er det barn som går på hjemmesider med spill som drar med seg virus og lignende.

Det som spiller meget er smerten ved å betale for reinstallasjon og antivirus hjelp
til nabogutter. Til slutt koster supporten mere enn hele maskinen.
Industriarbeidere har høyere kjøpekraft i Danmark - De kan kjøpe en ny maskin oftere.
Kjøpekraften er tilstrekkelig til å kjøpe nyere datamaskiner for de som bruker dem mest.

Hvis man bruker Win98 så er behovet for en bedre browser meget større.
Openoffice kjører fremdeles på win98.

Både Spania, Italia og Tyskland har en bestemt ujevnere fordeling av kjøpekraft.
Unge gutter har større spillerom ved reinstallering.
Pappa vet ikke best.

Finland har jo Linus Torvalds og større fokus på fri programvare.

Norge har Opera - Det gir høyere kvalitet på hjemmesider.
Gud hjelpe det firma med hjemmesider som ikke fungerer i Firefox.
Det er ikke mer enn 2 dager siden jeg kom forbi en hjemmeside for en leverandør av hydraulisk utstyr
hvor siden har en link til en side som anbefalte alt annet enn IE.
http://www.hybeko.no/
http://browsehappy.com/

Mvh
Jim Oksvold