Re: [ITPOLITIK] Frit FESD-opfyldende ESDH-system

>Det har ikke afholdt Ringkøbing og Århus amter fra at benytte SBSYS.
>Holmsland, Struer og Thyholm kommuner er også igang med SBSYS.
>http://www.kita.dk/Arrangementer/Seminar 2-3. sept. 2004/Præsentationer/sbsys.ppt
>SBSYS er ikke fri software, men det er gratis. Så vidt jeg har forstået,
>er der kræfter igang i brugerklubben (som ejer softwaren) med at ændre
>licensen til en fri licens. Derved er der pludselig fri software, som helt
>klart udtrykker, at man vil overholde FESD-standarden:
>http://www.esdh.dk/SBSYS/Integration.aspx

Det bliver selvfølgelig interessant at følge, men se fx:
http://www.esdh.dk/SBSYS/Arkitektur/SBSYS%20Database.aspx
"Som database er i de nuværende versioner anvendt Microsoft SQL Server 2000."

>Jeg har ikke helt forstået princippet i FESD. Ud fra svaret til Morten
>Helveg Petersen ser det ud til, at man skulle have været med i udbudet i
>2003 for at kunne være med. Angiveligt var SBSYS ikke.

Nej, og selv hvis de havde, var de næppe blevet godkendt.

http://www.esdh.dk/Brugerklubben/%C3%98konomi.aspx
"Den første version af sbsys, som blev udviklet til
Rinkjøbing Amts Teknik og Miljøforvaltning kostede 600.000."

KMD's eksisterende løsning blev til eksempel frasorteret som den ringeste af de 7 der afleverede tilbud.

Der investeres årligt millioner af kroner i de eksisterende løsninger, og der er ekstrem hård konkurrence på markedet.

Det er vanskeligt at forestille sig, at SBSYS de næste mange år vil kunne sammenlignes med de løsninger, som nu er på FESD-rammeaftalen.

>Det kan godt være at det følger nogle "standarder", men jeg har hørt fra
>en udvikler på et af FESD-projekterne, at ingen af de løsninger, der
>er under udvikling, kan køre under linux.

Det er korrekt.

Men du skal huske på, at der ikke er tale om løsninger under udvikling. Der er tale om eksisterende løsninger, der nu tilpasses en standard.

Eksistensen af en standard er jo desuden ikke ensbetydende med, at Linux pr. automatik kan anvendes. Eksistensen af en standard giver mulighed for at vide, hvad man skal leve op til. Det må en kommende Linux-baseret løsning så gøre.

Mvh
Jesper

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 20:24 CEST [an error occurred while processing this directive]