Re: [ITPOLITIK] 2 års forbrugergaranti,eller kun 6 måneder?

On Wed, 14 Jan 2004 16:25:21 +0100
Keld Jørn Simonsen <sslug@sslug> wrote:
> Hej!
>
> I forbindelse med nogen fejl på en disk var jeg ude for at
> forhandleren kun ville give 6 måneders garanti, og efterfølhende 18
> måneders reklamationsret. Og forhandleren krævede et gebyr på 350 kr
> for at behandle klagen. Disken er 11 måneder gammel, og der var en
> snes fejl på den, som bla fsck opdagede, short reads og crc fejl.
>
> Kan det være rigtigt? Loven siger, i forbrugerkøb, at inden for de
> første 6 måneder er der en formodning om at fejlen var der allerede på
> købstidspunktet, men derefter er det ikke en formodning.

> [...]

Det med de 6 og 18 måneder er rigtigt nok. Garanti er en service som
forhandleren/producenten tilbyder mens reklamationsret er et krav fra
købeloven.
Reklamationsret virker desværre ikke så godt, da det kun er inde for de
første 6 måneder at der automatisk gåes ud fra at det er en
produktionsfejl der er skyld i problemet. Efter de 6 måneder så er det
kundens eget ansvar at bevise at fejlen er en produktionsfejl og ikke en
fejl forårsaget af kunden selv (hvilket er stort set umuligt).
Forretningen skal dog ALTID (pånær hvis kundens argumenter er virkeligt
ringe) være på kundens side og det er derfor altid op til forhandleren
at sørge for at produktet bliver sendt til reperation hos forhandleren.
Det er så her filmen knækker for denne sidste del har 99,99999% af alle
forretninger ikke fattet og de siger derfor at det er kundens eget
problem at kontakte producenten og få fejlen ordnet.

MVH
Kim

PS: Kontant på DR1 havde en masse om det for kort tid siden.

--
           Fund of Fundanemt - Join the User Group
   http://www.fundausers.org | join #fnug @ irc.freenode.net