Re: [ITPOLITIK] dr.dk/harddisken/ - DRMS, KiSS, GPL, XML, patenterog Linux

> Er FSF virkelig så enøjede?

FSF hjælper med juridisk rådgivning til folk hvis GPL software bliver
misbrugt.  Men de går ikke rundt og sagsøger folk på andres vegne.

> Men Kiss ser ikke ud til at være interesserede i at bringe tingene i
> orden.  Og jeg tvivler under alle omstændigheder på at de er villige
> til at gå ud og finde alle deres kunder og meddele dem at de har
> klokket i det.

FSF plejer at kunne få firmaerne på andre tanker, ved enten at holde
op med at distribuere GPL software, eller frigive kildeteksten.  FSF
plejer ikke at kræve at skaden rettes med tilbagevirkende kraft.
Igen, jeg syntes det er fint at FSF konsekvent løser den slags sager i
mindelighed, uden at drage retsvæsenet ind i det.  Meget uamerikansk,
men efter min mening sympatisk.

Det er i øvrigt hvad FSF bruger næsten alle deres ressourcer på i
dag.  Der er rigtig mange af den slags sager, langt de fleste bliver
løst uden at det bliver til historier i /. eller lignende.  For hver
historie på /., er der mellem 10 og 100 sager som FSF løser uden
offentlig polimik.

Hvis du bekymrer dig om GPL foreslår jeg du bliver et "associeret
medlem" af FSF:

  <http://member.fsf.org/>

Det giver en mere stabil indtægt end direkte donering:

  <https://agia.fsf.org/mp/order.py?make-donation=1>