Re: [ITPOLITIK] dr.dk/harddisken/ - DRMS, KiSS, GPL, XML, patenter og Linux

Hans Schou skrev:

> Jeg hæftede mig ved at Kiss i udsendelse kaldte GPL for et "tyndt"
> grundlag,

De har jo et alvorligt problem, hvis de ikke regner GNU GPL for en
gyldig licens, for så må de jo slet ikke give MPlayer- og Linux-koden
videre.

> Jeg mener ikke de bruger GNU-software, så nej.

Er FSF virkelig så enøjede?  Der er udsigt til at der er nogle der
bare siger »rend mig i røven« til GNU GPL.  Og hvis der ikke bliver
gjort noget ved det, så går det ud over alle der bruger den licens.
Jeg mener at FSF som pengetank og juridisk vidensbank bag GNU GPL har
en moralsk forpligtelse til at gå ind og støtte MPlayer- og
Linux-udviklerne.

> Jo, men det behøver ikke være via en retssag. Hvis bare Kiss bringer
> tingene iorden, så er det fint.

Men Kiss ser ikke ud til at være interesserede i at bringe tingene i
orden.  Og jeg tvivler under alle omstændigheder på at de er villige
til at gå ud og finde alle deres kunder og meddele dem at de har
klokket i det.

Vi skal også huske på at Kiss tilsyneladende mener at hele deres
firmas værdi ligger i den kildetekst de ikke vil udlevere til deres
kunder.  Det betyder at det formodentlig bliver nødvendigt at hale
firmaet hele vejen gennem retssystemet, før de accepterer at de har
forbrudt sig mod Lov om Ophavsret og/eller GNU GPL.

Jacob
--
                      CAUTION
               BLADE EXTREMELY SHARP