Re: [ITPOLITIK] DRMS, KiSS, GPL, XML, patenter og Linux

Lørdag den 10. januar 2004 05:13 skrev Erik Josefsson:

> Unskuld hvis jag er fejl på det men den her licenskalkulatorn for
> MPEG4 indeholder afgifter for "pay per view":
>
> http://www.streamcrest.com/License%20Calculator3.html

En pay per view licens - er det ikke næsten det samme som at have
patent på en forretningsmetode?

> MPEG4 siger at de er en åben standard...
>
> http://www.m4if.org/public/documents/vault/m4-out-20027.pdf

Nu er åben vel ikke noget beskyttet ord. De mener måske åben som i
tilgængelig og ikke åben som i fri?

> Har du EP-patent numret, eller er det et danskt patent ?

Jeg ved ikke andet end at det er patent pending. Men mon ikke det er
et EP eller WO patent siden de blærer sig med det på CES i Las Vegas?

> Det er godt hob at vi slipper US-patenter hvis Parlamentets
> aendringsforslag overlever Rådets og (igen) Kommissionens
> behandling inden den andre afstemmningen.

Der er mange omgange lobbyistarbejde inden vi når så langt. Lige nu er
det softwarepatenttilhængerne, der har glæde af forhalingens politik.

Mvh