DRMS, KiSS, GPL, XML, patenter og Linux

Læs første afsnit af denn URL:
http://www.kissnordic.dk/?p=future&v=users

Uha sikke en mundfuld.
KiSS technology skriver, at de er ved at udvikle et Digital Rights
Management System til betalingsvideo over nettet.
Jeg var ikke klar over, at det var sådan en dims jeg havde købt.

Jeg troede det var et nogenlunde åbent system, med embedded linux osv.
Ganske vist er applikationerne lukkede, men det er ikke ligefrem en
boks der skal brydes op på samme måde som en Microsoft X-Box. Eller
er den på vej til at blive det?

KiSS har ganske vist været lige hurtige nok og er kommet til at snige
lidt GPL kode ind i en af deres ellers lukkede applikationer. UPS.
Derudover bryder de også GPL ved ikke at fortælle køberne af deres
DVD-afspillere, at de indeholder GPL licenseret software, som du som
køber har ret til at få kildekoden til. Manualen indeholder kun et
kort afsnit om rettigheder til Macrovision og Dolby Labs..

Øv, jeg skulle have købt en PC og installeret Linux og Mythtv på den
istedet. Så havde jeg fået den multimediemaskine jeg havde drømt om.
Desværre med en larmende blæser og et stort strømforbrug. Men det
havde trodst alt været bedre en lukket boks, der efterhånden lukker
sig selv mere og mere og til sidst spiser dit Dankort.

Dernæst blærer KiSS sig om "Patent pending KiSS Markup Language (KML)"
KML er et møjsimplet html lignende sprog KiSS' DVD-afspillere med
netadgang forstår. Det baserer sig på XML, men schemaet må være det
som de har tænkt sig at patentere. Den del af KML der er reverse
engineered indtil nu ser kun ud til at indeholde yderst banale layout
konstruktioner, og actions ved tryk på en af fjernbetjeningen
knapper. Suk, suk, suk. Det er ikke meget mere kompliceret end det
html, der eksisterede, da www var noget, der lige var opdaget på de
datalogiske institutter i Danmark.
Prøv bare at se her:
http://www.gooddvdstuff.com/kissdvd/viewtopic.php?t=1424
Jeg håber de kun patenteerer det i USA, hvor den slags udover at være
muligt også er lovligt.

Mvh