Re: [ITPOLITIK] Brug af GPL i embeddede systemer - og legalt ansvar

On Fri, 9 Jan 2004, Sam Ravnborg wrote:

> Jeg søger links / litteratur vedr. legalt ansvar ifbm. brug af GPL
> og generelt Open Source i embeddede systemer.

Umiddelbart kan man jo fraskrive det samme Microsoft gør i EULA.

Er det medicinsk udstyr, er det nok noget mere kompliceret.

Softwarepatenter kunne blive et problem...

> Vi er startet med at benytte Linux - samt en del andre Open Source
> komponenter - i et af vore embedded produkter.

Også her. Mit produkt er vel nærmest embedded, selv om keyboard og
skærm kan sættes til som en ekstra option.

> Det spørgsmål jeg bliver mødt med er om vi kan formindske vores risiko
> ved at benytte en specifik distribution (SusE / RedHat / Monta Vista).

Her vil jeg mene at risikoen er den samme, som når i henter fra
nettet. Det med at "tørre den af" på en distribution, duer vel kun
hvis i har en aftale om det med dem.

> Er der nogen på denne liste der har viden / holdninger - eller blot
> nogle gode links eller anden form for litteratur.

Desværre nej, men jeg vil følge emnet (jeg er jo selv i samme båd).

> PS. Vi ser intet problem i at benytte GPL / Open Source som så, og
> licenserne vil blive overholdt.

Heller ikke her. Om jeg direkte fortæller kunden at det er GPL ved jeg
ikke helt, men de får at vide at det er Linux, og så er de fuldt klar
over hvad det drejer sig om. Måske var det smart om de fik al
kildekode med det samme, så man slipper for at skulle grave det frem
efter 3 år som GPL foreskriver.

/hans
If KNOPPIX can't do it, Linux can't do it.
					-- Binh Nguyen