Re: [ITPOLITIK] Brug af GPL i embeddede systemer - og legalt ansvar

Hej Sam,

Fredag den 9. januar 2004 20:07 skrev Sam Ravnborg:

> Jeg søger links / litteratur vedr. legalt ansvar ifbm. brug af GPL
> og generelt Open Source i embeddede systemer.

For mig lyder det som om I søger juridisk rygdækning. Det kan være, at
der er nogen her på listen, der ved hvor man kan købe sig til
rådgivning omkring GPL.
Personligt vil jeg nøjes med et par gode råd.
Gå ind på http://www.gnu.org og find FAQen for GPL licensen. Der er
meget godt at lære ud fra disse typiske tvivlsspørgsmål. Hvis I
opfører jer pænt efter FSF's fortolkning, så skal der gå meget galt
før I får Open Source samfundet på nakken.

> Vi er startet med at benytte Linux - samt en del andre Open Source
> komponenter - i et af vore embedded produkter.
> Det vi har valgt at benytte er komponenter hentet ned fra nettet.
> Dvs. en kerne fra kernel.org osv.

Tillykke med det.

> Det spørgsmål jeg bliver mødt med er om vi kan formindske vores
> risiko ved at benytte en specifik distribution (SusE / RedHat /
> Monta Vista).

Næppe. Husk at kigge kildekoden igennem. Det kunne jo være, at der
gemte sig andre licenser, så som BSD licenser af den gamle type incl.
advertise clause.

> Er der nogen på denne liste der har viden / holdninger - eller blot
> nogle gode links eller anden form for litteratur.

I er ikke de eneste i DK, der benytter embedded linux. Et af de
tidligste eksempler jeg kender er LIAB.
http://www.liab.dk
Se hvad de har gjort.

> PS. Vi ser intet problem i at benytte GPL / Open Source som så, og
> licenserne vil blive overholdt.

Et godt image ved siden af en ren formel overholdelse af licens-
betingelserne kan være med til at skabe et frugtbart miljø af brugere
af jeres produkt, der kan få mulighed for at modificere det til ting
I ikke havde forestillet jer. Udnyt dette til inspiration og løb
forbi konkurenterne. Gør lidt ekstra for ekspertbrugerne.

Mvh