Re: [ITPOLITIK] W3c og Eolas

On Thu, 30 Oct 2003 21:16:01 +0100
Erik Josefsson <sslug@sslug> wrote:

> Jag tror vi kan löse problemerne med softwarepatenter gennem at ikke ha dem.

Det er lige før at jeg tror du har ret i det.

> Det kan lade sig göre, hvis man tester ulige varianter av direktivet og
> körer nogle softwarepatenter igennem. Hvis de overlever får man finde
> hvor fejlen er og göre om det igen.

Det synes jeg var en god ide.

> Det er vel sådan man skriver programmer?

Hmmm ... den er ond. Det er det ikke altid, men der forlanges vel
en slags bevis for, at produktet virker, derfor tester man det. Og
så er der problemet med rettelser, der introducerer nye fejl i
komplexe systemer:-(

Men det kan også være en god øvelse at stille det omvendte spørgsmål:
Hvis man kan tage patent på noget overhovedet, hvad er det så?

Gennemsigtig plastic med hologrammer? Sikker barnestol til cykel,
så børnene ikke blive invalideret på fødderne?

En letvægtsmast, der er stærkere end en massiv træmast? Et nyt princip
for en karburator?

Medicin mod aids?

Hvis man vil have det økonomiske incitament til den fri
foretagsomhed, så må man vistnok sluge nogle af de her kameler, og
så acceptere en regel om opfinderhøjde. Denne regel om
opfinderhøjde/værkhøjde er overtrådt så grundigt med de fleste af
de ting, vi indtil nu har hørt at nogen har anlagt sag på.

--
sslug@sslug -- http://d-axel.dk/