Re: [ITPOLITIK] Hvad skal kunne patenteres?

:

> Ja, jeg læser dette som at hun fokuserer på vaskemaskiner, hvilket jeg
> synes er OK, det berører ikke almindelig Linux-brug.

Her er jeg nervøs for, at du ikke har ret. Idag er der ganske vist ikke
indbygget en vaskemaskine i min bærbare, men hvis det en dag bliver
normalt at indbygge en vaskemaskine i bærbare computere, så vil fri
software, der styrer denne vaskemaskine, være i farezonen.

Nu er det måske ikke specielt sandsynligt at der kommer vaskemaskiner i
bærbare, men kamera, mikrofon, højtalere, trådløst netkort,
radio/TV-modtager, Bluetooth og GSM-modem findes allerede. Hvis ideer til
software, der berører disse enheder, kan patenteres, så risikerer vi at
fri software i fremtiden ikke vil kunne benytte disse eller andre nye
teknologi-dimser.

Hvis man fortolker direktivet bredt, så tror jeg også, at man vil kunne
patentere noget, der tager lyd ind på en mikrofon, digitaliserer det og på
et senere tidspunkt gemmer det i MP3. Dermed har vi pludseligt åbnet for
patentering af software, der processerer data, som kommer fra en ekstern
kilde - fordi den eksterne kilde var styret af naturkræfter.

/Ole