Re: [ITPOLITIK] UN Summit Tones Down Open-Source Stanc

On Fri, 2003-10-03 at 13:36, Carsten Svaneborg wrote:
> Yeps.

jesus

> Patent cooperation Treaty, http://www.wipo.org/pct/en/

> Vage er ikke det rigtige ord, men den positive definition er sværer
> at formidle, og hvis vi ikke kan formidle præcist hvad betydningen
> og effekten af disse definitioner er til politikere og journalister,
> så er vi sårbare imod angreb om at definitionerne er at skrue tiden
> tilbage til 30' praksis osv.

ja, det föles ikka altid så godt med den gamle reference, selvom
problmatikken i dokumentet er "evig"

> "Invention" in the sense of patent law means "solution of a problem
> by use of controllable forces of nature".
>
> Denne kan angribes med dekonstruktion ala Mark Schar.
> http://swpat.ffii.org/papers/jwip-schar98/index.en.html
>
> Det vigtige er at lærdommen er om brugen af naturkræfter til at løse
> et problem, og ikke en lærdom om hvordan man løser et problem
> med naturkræfter, fordi det er umuligt at undgå at bruge naturkræfter.

Netop!

> Derfor er det også godt at der et sted står at den blotte repræsentation
> af information ikke udgør lærdom om naturkræfter. Hvilket forhindrer
> Aharonian's type af "logik".
>

> "Applied natural science" er godt og kort.
>
> Men ved politikere, journalister et al. at datalogi/computer science
> ikke er en natur videnskab? Jeg ville definere naturvidenskab som viden,
> der skabes ved empiriske undersøgelser til forskel fra viden der
> deduceres analytisk.

Er vi ikke her midt i hvidenskabsteorins kernespörgsmål? Naturhvidenskab
kan falcifieres (a la Popper)?

Jag syns og at den er glimrende.

//Erik