Re: [ITPOLITIK] UN Summit Tones Down Open-Source Stanc

On Thu, Oct 02, 2003 at 03:08:51PM +0200, Carsten Svaneborg wrote:

> McCarthy sagde i EU parlamentet dagen før afstemningen:
>
> The fact is that some 30 000 patents for computer-implemented inventions
> have been handed out by the European Patent Office and indeed national
> patent offices. Computer-implemented inventions are present, as the
> Commissioner has said, in everyday household appliances, from safety
> devices such as airbags in cars to mobile phones, washing machines and an
> endless  list  of  other  devices  with  relevance  going  well  beyond
> the  traditional  computer  industries  to  the  heart  of  our
> [...]

Ja, jeg læser dette som at hun fokuserer på vaskemaskiner, hvilket jeg
synes er OK, det berører ikke almindelig Linux-brug. Og hun har ret i at
vaskemaskinepatenter stadig vil blive udstedt. Måske kommunikerer hun og
I andre bare dårligt med hinanden, og ud fra nogen fastlåste
forestillinger om hinanden, og det kan være der er mulighed for at begge
parter sammen kan lave et kompromis med teksten, der er tilfredsstillende
for begge parter. Det kan da også være hun er fjernstyret af
swpat-lobbyen. Men jeg er jo en uforbedrelig gammel optimist:-)

Prøv at se om det ikke kan lykkes at nå til enighed med hende,
hvad mener hun om trojanske heste? Har swpat trojansk hest-effekt, så et
helt almindeligt program, der ikke har kontakt med vaskemaskiner eller
andre apparater, kunne krænke et swpat (som jo altid skal være af
vaskemaskinetypen)?

Måske en pointe: hvis vi får indført at almindelige programmer aldrig
kan krænke et swpat, ja så får vi samtidigt taget brodden ud af de
eksisterende swpat, som jeg mener med EPOs ulovilge retspraksis har
trojansk hesteeffekt. Med ny lovgivning vil indehavere af eksisterende swpat
ikke i fremtiden kunne anlægge sag mod brugere/udviklere/distributører af
programmer, herunder linux/open source, fordi de ikke er blevet krænket.

Hilsen
keld