Re: [ITPOLITIK] UN Summit Tones Down Open-Source Stanc

"E. Sjørlund" wrote:
> Hvis vi leger med tanken om at det bliver umuligt at få swpat i EU, vil
> det så medføre:
> 1. Alle eksisterende EU-patenter der ikke opfylder de nye regler
> annuleres. 2. Alle US-patenter der ikke opfylder de nye regler annuleres
> (ignoreres eller hvad man nu gør)

En generel bemærkning:

Der findes ikke et "EU" patent endnu, men kommissionen
arbejder på et community patent der vil opfylde den funktion.
http://europa.eu.int/comm/internal_market/en/indprop/patent/

Den Europæiske Patentorganisation (EPO) udsteder vifter af europæiske
patenter, hvilket betyder at en ansøger (f.eks. en amerkansk virksomhed)
kan bede EPO om at udstede et patent i GB, FR, DE og IT og EPO udsteder
så 4 nationale patenter. Dvs. GB patentet betyder at den amerikanske
virksomhed har ret til at sagsøge virksomheder, der krænker patentet
i England.

US patenter gælder i USA, dvs. at de kan kun krænkes ved at
Europæiske virksomheder sælger eller distribuere software i USA.

Direktivet har derfor ikke nogen effekt på patenter udstedt
i USA, dvs .US* patenter

> ad 1.
> Et led i at opnå et patent er jo, at man skal offentliggøre sine
> "hemmeligheder". Hvis patantet har været (ulovligt) godkendt er
> katten jo ude af sækken, og kan man da tillade sig at annulere
> den beskyttelse, som patantet skulle udgøre?
> Det virker lidt som aftalebrud på mig.

Dette er kun et aspekt.

At et patent udstedes betyder ikke automatisk at det er gyldigt.

F.eks. hvis hvis den anklagede part i en patentkrænkelsesretssag
kan vise at patentet ikke var nyt, fordi opfindelsen allerede var
beskrevet før patentet blev udstedt vil patentet blive gjort ugyldigt.

Det kunne være særdeles morsomt hvis en patenthaver sagsøger
patentkontoret fordi patentet viser sig at være ugyldigt, men
det tvivler jeg vil ske.

> Jeg kan da let se en handelskrig i horisonten, hvis EU ikke vil godtage
> alt hvad US gør og mener, og tør EU politikerne virkeligt risikere det?

Det morsomme er at et af argumenterne FOR direktivet netop er at undgå
at den europæiske praksis udvikler sig ligesom den amerikanske, men man
kan spørge om der virkeligt er en reel forskel mellem de to praksis
på software området, og hverken kommissionens eller McCarthys
direktiver ville ændre denne status quo situation.

--
          Mvh. Carsten Svaneborg
       http://www.softwarepatenter.dk