Re: [ITPOLITIK] UN Summit Tones Down Open-Source Stanc

On Wed, Oct 01, 2003 at 06:39:46PM +0200, Carsten Svaneborg wrote:

> Jeg mener vi har vundet det første vigtige slag, men krigen
> er langt fra ovre, og hvis vi hviler på laurbærene nu kan vi
> risikere at tabe den fordel vi har p.t. opnået.

> EU kommissionen har ikke trukket direktivet tilbage (ikke endnu
> ihvertifals), og hvis Parlamentet ender med acceptere et direktiv,
> der væsentligt begrænser softwarepatentering, så vil det være meningsløst
> at forsøge at ændre den Europæiske Patentkonvention bagefter.

Jeg forstår ikke at man kan sætte parlamentet ud af kraft.
Hvis parlamentet først er i gang, kan det så ikke bare fortsætte med at
vedtage en lov? Ligesom oppositionen i folketinget kan få vedtaget en
lov, selvom regeringen er imod?

> Direktivet nedsætter grænser for hvad der kan patenteres.
> I McCarthy og kommissionens versioner var disse dog overladt
> til EPO at fortolke som de ønskede, Parlamentets version
> indeholder en række krav som næsten forhindre softwarepatenter.

Hmm, jeg mener McCarthy også har sagt at hun blot er ude på en
præcisering af reglerne, samt harmonisering. Der skal ikke være noget med
patenter på programmel "as such". I princippet burde det
foreliggende forslag være OK for hende. Eller har hun udtalt sig efter
førstebehandlingen?

hilsen
keld