Re: [ITPOLITIK] UN Summit Tones Down Open-Source Stanc

"E. Sjørlund" wrote:
> Undskyld malurten, men var det ikke noget af en pyrrhussejr?

Jeg mener vi har vundet det første vigtige slag, men krigen
er langt fra ovre, og hvis vi hviler på laurbærene nu kan vi
risikere at tabe den fordel vi har p.t. opnået.

> "Hvis parlamentet ikke retter ind blæser vi på dem, opgiver at komme
> igennem med et enigt EU, men gennemfører vor lovgivning land for land".
> Lidt mere besværligt måske, men med det (for dem) ønskede resultat.

EU kommissionen har ikke trukket direktivet tilbage (ikke endnu
ihvertifals), og hvis Parlamentet ender med acceptere et direktiv,
der væsentligt begrænser softwarepatentering, så vil det være meningsløst
at forsøge at ændre den Europæiske Patentkonvention bagefter.

> Eller håber I på en parlamentsbeslutning, som vil forbyde medlemslandene
> at anerkende patenter som ikke opfylder et sæt EU-krav?
Ja.

Direktivet nedsætter grænser for hvad der kan patenteres.
I McCarthy og kommissionens versioner var disse dog overladt
til EPO at fortolke som de ønskede, Parlamentets version
indeholder en række krav som næsten forhindre softwarepatenter.

Følgende er sådan som jeg ser situationen:

1) Direktivet trækkes tilbage.

EPO vil så fortsætte med sin nuværende praksis, og mange tusindevis af
softwarepatenter vil have en tvivelsom legal værdi. På sigt vil
den Europæiske Patentkonvention ændres for at legalisere disse.

2) EU parlamentet ender med et status quo direktiv.
(som kommissionen og McCarthy advokerede)

EPO vil så fortsætte med sin nuværende praksis, men de mange
tusindevis af softwarepatenter vil været legaliseret.

3) EU parlamentet ender med at indskrænke muligheden for softwarepatenter.

Dette vil trække tæppet væk under de mange illegale patenter, og EPO
vil blive tvunget til at ændre deres praksis. Risikoen for
patentkrænkelse af SMV og OSS udviklere forsvinder.

Sejren i parlamentet er første skridt i retning 3, og er den eneste
måde vi reelt kan sejre på. Fordi 1 og 2 ender med en legalisering
af eksisterende softwarepatentpraksis og udstedte patenter.

--
          Mvh. Carsten Svaneborg
       http://www.softwarepatenter.dk