Re: [ITPOLITIK] UN Summit Tones Down Open-Source Stanc

On Wed, Oct 01, 2003 at 02:27:02PM +0200, Carsten Svaneborg wrote:

> Konkurrence vil automatisk "equilibrere" situationen mellem
> proprietær og OSS software. Pro-OSS politiske initiativer kan
> fremskynde denne process, men sålænge der er fri konkurrence
> vil det ske før eller siden.

Jammen vi har ikke fri konkurrence på programmelområdet. Vi har et de
fakto monopol i Microsoft, og markedstendenser der fremmer
monopoldannelse ("jammen alle de andre kører det, og hvis vi skal
kommunikere med vores leverandører/kunder så *skal* vi snakke det
samme").

> Som jeg ser det er det ikke længrer et spørgsmål om at
> lobbyere politikere for brugen af Linux, men derimod mere et
> spørgsmål om at kommercielle Linux virksomheder ringer offentlige
> institutioner på døren, svarer på licitations udbud, og sælger
> deres varer således at det dokumenteres at OSS er konkurrencedygtigt
> og at de OSS og proprietære løsninger giver den samme service.

Ja, det skal også gøres.

> Men forudsætningerne for konkurrence er udbredelse af åbne
> standarder, et objektivt sammenligningsgrundlag mellem OSS og
> proprietær, og at konkurrencen sker på basis af hvem der har
> de bedste produkter, og ikke hvem der har den største
> softwarepatent portefølje.

Ja, vi skal arbejde for "åbne standarder"! :-)

> Og her mener jeg der skal lobbyeres alt hvad der kan, siden
> det er et politisk valg om der skal anvendes åbne standarder,
> hvordan OSS og proprietære løsninger skal sammenlignes
> (Total cost of ownership/returns of IT investment osv.)
> om offentlige services skal bindes til bestemte producenter
> og om vi skal tillader patentering af software.

Vi kan jo se hvad vi er oppe imod. BSA/Microsoft *skriver* udkast til
EU-lovgivning, og DCMA mm er jo udslag af kraftig lobbyvirksomhed fra
musikindustrien mm. Jeg synes vores kamp giver meget god indsigt i hvor
vigtig lobbyisme er og hvor meget politik der i dag bliver afgjort af
visse industrigrenes lobbyisme.  Og det er svært at stå mål med, de har
jo meget intelligente, veluddannede og højtlønnede folk til at lave
denne lobbyvirksomhed. Det er utroligt flot at vi har kunnet hamle op
(foreløbigt) mod denne økonomiske overmagt mht swpat.

Hvis ikke mage frivillige havde lavet lobbyarbejde omkring swpat, ja så
tør jeg godt vædde hvor vi havde været i dag. Lobbyarbejde er simpelthen
essentielt for os nu, på mange områder, og det er en del af den fri
konkurrence - reklamebudget og lobbybudget er en del af de almindelige
markedskræfter. Derfor er det vigtigt at der er nogen der gider lave
dette store og vigtigt arbejde, og at de kan få økonomisjk og moralsk
støtte fra os andre.

Hilsen
keld