Re: [ITPOLITIK] UN Summit Tones Down Open-Source Stanc

Keld Jørn Simonsen wrote:
> Det betyder bare at vi også bør lobbye på disse steder.

Konkurrence vil automatisk "equilibrere" situationen mellem
proprietær og OSS software. Pro-OSS politiske initiativer kan
fremskynde denne process, men sålænge der er fri konkurrence
vil det ske før eller siden.

Som jeg ser det er det ikke længrer et spørgsmål om at
lobbyere politikere for brugen af Linux, men derimod mere et
spørgsmål om at kommercielle Linux virksomheder ringer offentlige
institutioner på døren, svarer på licitations udbud, og sælger
deres varer således at det dokumenteres at OSS er konkurrencedygtigt
og at de OSS og proprietære løsninger giver den samme service.

Men forudsætningerne for konkurrence er udbredelse af åbne
standarder, et objektivt sammenligningsgrundlag mellem OSS og
proprietær, og at konkurrencen sker på basis af hvem der har
de bedste produkter, og ikke hvem der har den største
softwarepatent portefølje.

Og her mener jeg der skal lobbyeres alt hvad der kan, siden
det er et politisk valg om der skal anvendes åbne standarder,
hvordan OSS og proprietære løsninger skal sammenlignes
(Total cost of ownership/returns of IT investment osv.)
om offentlige services skal bindes til bestemte producenter
og om vi skal tillader patentering af software.

> Jeg er ellers imponeret af resultaterne som vores lobbyister har fået
> lavet i Strasbourg!
Det gik over alt forventning.

> Ikke noget med at lave det om og få vores egen politik igennem. Men det
> er jo det, der er sket, så vidt jeg kan se.
Indtil videre ja.

--
          Mvh. Carsten Svaneborg
       http://www.softwarepatenter.dk