Re: [ITPOLITIK] Lidt formiddagstanker om OpenSource

On Wed, 20 Jun 2001, Gitte Wange wrote:

> Jeg kom netop lige til at tænke på dengang jeg læste til datamatiker. Der
> fik vi smidt alverdens Oracle produkter i nakken gratis. Så vi kunne lære
> at bruge dem. Der blev holdt alverdens foredrag om Oracle o.s.v. o.s.v.
> Bagtanken med dette var naturligvis at vi skulle - når vi engang blev
> færdige - få de virksomheder der nu ansatte os til at bruge Oracle.
>
> Okay tænker jeg så lige - hvorfor gør vi så ikke bare det samme med Open
> Source?

Penge. Oracle har et økonomisk incitament, idet du ikke kan købe Oracle
uden at støtte Oracle selv. Hvem drager fordel af at du vælger Linux? Hvem
skal betale for trykning af materiale, talere+rejser etc.?

Der er dog tiltag, der er i den rigtige retning. Jeg har hørt om den
første skole, der benyttede SSLUGs linuxbøger i undervisningen. Det så jeg
gerne, vi fik lavet en historie om.

/Ole
--
There's a good chance I'd win the suit, but I'd go broke in the process.
         -- Problemet med softwarepatenter i en nøddeskal (Bruce Perens)