Re: [ITPOLITIK] Shakespeare på Projekt Gutenberg

<netscape ged så jeg kan ikke cite..>
Fut: sslug.misc

Mht. den nye Richard III version, så tror jeg den er en god
introduktion til mange der ellers ville rykne på næsen af
Shakespeare, og som derfor ikke kender teksten og historien
og måske har svært ved at forstå sproget, måske kan billederne
også vejlede folk der har problemer med sproget.

Men grunden til at man ser Shakespeare er at høre teksten,
så må det gerne være skrabe kulisser, bare teksten formidles
og skuespilles på bedste vis, her er Al Pachinos formidling
i "Richard" forøvtigt et godt og underholdende eksempel.

Personligt mener jeg at teksten i Ian McClellans version drukner
i alt nasisteriet, og det giver conotationer som måske kan
forstyrre historien lidt. Richard III er jo ikke ond pga.
politisk ideologi eller religiøs mytologi, som i nasist
analogien, han er ikke en tankeløs medfølger, men vælger
bevist at udføre sine ugerninger, optændt af magtbegær.

Jeg fortrækker Laurance Oliviers gamle version for tekstens
klarhedsskyld.

Dog syntes jeg ikke det er 'helligbrøde' at bruge teksten
som Ian McClellan gør det, eller fx. Bass Luhrman i hans
actionfyldte version af Romeo & Juliet (som jeg faktisk
syntes var rigtig god).

--
* Kurosawa: http://www.designlabs.dk/husetsbio *
* Email: Carsten dot Svaneborg at risoe dot dk *