Re: [ITPOLITIK] EuroLinux petition har 80.000 underskrifter! Læs mere.....

Ole Husgaard wrote:

> Min egen tillid til Kommissionen, hvad dette angår,
> er ikke (længere) så stor:

> Jeg afgav høringssvar gennem Eurolinux, et høringssvar
> som ikke kom på Kommissionens liste over høringssvar.
> Da jeg hørte, at Kommissionen krævede særskilt tilladelse
> til offentliggørelse af svar indgivet gennem Eurolinux
> før de ville offentliggøre disse svar på deres egen
> liste, sendte jeg en mail til dem med tilladelse til,
> og anmodning om, at mit høringssvar kom på Kommissionens
> liste. Intet svar. Samme mail afsendt en gang mere blev
> også ignoreret.
> [...]

Der findes ikke neutrale udredere. Er det et bestillingsjob, hvor
Kommissionen betaler, vil OS samfundet heller ikke føle sig sikre på, at
der er den tilstrækkelige upartiskhed til stede.

Kommissionens udredning skulle, efter det for mig oplyste, have været
færdig ultimo april 2001.

Som jeg ser det nu, vil der være flere, der studerer høringssvar. Blandt
disse også andre General Direktorater i Kommissionen. GD IM kan ikke
køre dette spørgsmål alene. De er nødt til at komme overens med
Kommissærerne, der er ansvarlige for Informationsteknologi samt for
Konkurrence- og Forbrugerspørgsmål. Der er muligvis flere, der har en
interesse i ikke at bremse innovationen og udviklingen på IT- området,
må vi da håbe.

De må blive enige om en tekst i Kommissionen, der vil kunne vedtages af
Rådet.

Der sidder en dansker i Frits Bolkesteins Kabinet: Laurs Nørlund. Han er
ikke til at træffe på telefon og ringer heller ikke tilbage. Men det
kunne da være, vi skulle prøve med en skriftlig forespørgsel.

Det der kendetegner GD IM er ekstrem lukkethed. Den åbne konsultation og
ikke mindst de mange svar fra Open Source samfundet kom vist også noget
bag på folkene i DG Internal Market.

Anne

--
Anne Østergaard, sslug@sslug http://www.sslug.dk