Re: [ITPOLITIK] EuroLinux petition har 80.000 underskrifter! Læs mere.....

"Anne Østergaard" wrote:
> Open Source tilhængere i europa er nu ved selv at lave en sammenstilling
> og sammenfatning af den åbne høring, som EU-Kommissionen, DG Indre
> Marked udlyste med svarfrist 1. december 2000.
>
> Vi havde ventet at Kommissionen havde bearbejdet svarene, men hidtil har
> der ikke været meget nyt at hente fra det ansvarlige General Direktorat
> IM.
>
> Selv har jeg spurgt skriftligt om hvem der havde fået opgaven med at
> lave en politisk neutral sammenfatning af svarene. Men jeg har ikke fået
> svar.

Min egen tillid til Kommissionen, hvad dette angår,
er ikke (længere) så stor:

Jeg afgav høringssvar gennem Eurolinux, et høringssvar
som ikke kom på Kommissionens liste over høringssvar.
Da jeg hørte, at Kommissionen krævede særskilt tilladelse
til offentliggørelse af svar indgivet gennem Eurolinux
før de ville offentliggøre disse svar på deres egen
liste, sendte jeg en mail til dem med tilladelse til,
og anmodning om, at mit høringssvar kom på Kommissionens
liste. Intet svar. Samme mail afsendt en gang mere blev
også ignoreret.
Men en mail til samme adresse, hvor jeg generelt udtrykte
min bekymring for hvad der kunne ske, hvis lokale EU-
modstandere fandt ud af at der lå over tusinde hørings-
svar ved Eurolinux, som ikke kunne findes på Kommissionens
liste, blev straks besvaret. Så deres mail virker altså...

Den politik, som Kommissionen har ført efter høringen
tyder også på, at den stærke kritik af specielt
softwarepatenter, som høringssvarene gav udtryk for,
indtil videre er blevet ignoreret.

At Open Source tilhængere vil lave en sammenfatning af
høringssvarene er positivt, men vi må huske på, at en
sådan sammenfatning ikke kan kaldes politisk neutral,
idet Open Source bevægelsen har en vigtig politisk
agenda, hvad angår softwarepatenter.

Ole Husgaard.