Re: [ITPOLITIK] Gartner rapport, der konkluderer, at Microsoft er billigere end Linux???

Quoting Martin Bøgelund (sslug@sslug):
> Hvis man kan få 3 fuldtidsansatte til 1.000.000 Dkr ialt, bliver det
> ved 14.000 brugere til 71,43 Dkr pr bruger. Nu kender jeg ikke de
> faktiske forhold på DTU, men hvis der er 10 brugere pr arbejdsstation er
> det jo så 714 Dkr pr arbejdsstation.
> Konklusionen må blive, at for at MS kan komme af med deres tynd-klient
> løsninger, er de nødt til at forære kunden ca 14.300 Dkr pr
> arbejdsstation for at kunne komme af med stadset...

Nu skal de ansatte jo aflønes kontiunært, dvs. det er 1 million/år. På den
anden side er microsoft løsningen vel heller ikke administrationsfrit, så der
er faktisk ikke basis for at udregne noget som helst. Der er iøvrigt
betydeligt mere end 10 brugere pr. arbejdsstation, måske 10 gange så mange
(ihvertfald hvis vi snakker om de maskiner de studerende bruger).

Desuden er DTU lidt den omvendte verden. De fleste argumentere med at
linux/unix ikke har de programmer de bruger (MS Word, Outlook etc). På DTU
er det omvendt, der er en udbredt unix databar kultur hvor studerende
arbejder på deres projekter på DTU's maskinel hjemme fra kollegie værelset.
Microsoft har ingen løsning som kan håndtere den situation.

Mvh. Baldur