Re: [ITPOLITIK] Oplysninger til regeringen fra SSLUG?

Jonas Kongslund wrote:
> Hvem skulle have interesse i at videreudvikle et produkt, som kun bruges i
> meget snævre rammer og som ikke giver nogen penge i kassen for selve
> udviklingsprocessen? Brugeren er et ganske oplagt valg (vi har flere
> millioner eksempler) for han bruger produktet til hverdag, men kan vi
> forvente at offentligt ansatte gør dette i deres fritid såfremt de
> overhovedet har kompetencer til det? Hvorfor skulle de videreudvikle et
> produkt, som kun bliver brugt på deres arbejdsplads?
[snip]
Jeg tror jeg misformulerede min pointe med modulær opbygning. Idéen skulle være at have en mere eller mindre formel, 'stats-omspændende kodebase' som indeholdt byggestenene til statens samlede IT-infrastruktur. Det er denne kode der skulle vedligeholdes som open source. Leverandøren(e) kunne således frit til at sælge special-løsninger baseret på denne kode og stadig opnå mange af fordelene ved open source. Altså, de samme forretningsmodeller som andre open-source virksomheder bruger.

Jeg havde ikke tænkt på at man også kunne have andre landes stater med i processen men det lyder som en genial idé. Man kunne måske tænke stort og bruge EU's generelle velvillighed over for open source til at arrangere noget i EU-regi.

> Vi kan vel _ud fra ovenstående præmisser_ være enige om at indførelse af
> OSS ikke er problemfrit? Vores opgave er derfor at finde nogle præmisser
> som alle parter er tjent med inden vi selv begynder at tale om OSS i det
> offentlige og det kræver lidt tænkearbejde.
Hørt! Ikke noget med at krænge urimelige forhold ned over nogen. Jeg er sikker på at det her kan lade sig gøre helt uden tvang.

> Ps: Dit nyhedsprogram eller e-mail program har et problem med
> linjeombrydningen.
Beklager, jeg har været nødsaget til at bruge Outlook Express i stykke tid da jeg ikke har kunnet komme på nettet med Linux. Men nu er jeg endelig ved at migrere til Evolution.

- Anders Feder