Re: [ITPOLITIK] Co-ordinated Attack!

On Mon, 10 Apr 2000, Chris Jensen wrote:

>  Coordinated Atack!
>
> Jeg tror ikke vores politikkere ved ret meget om IT -

Fik du læst referatet fra folketingsdebatten? Var du ikke en smule
overrasket over, at Birte Weiss siger "POSIX" fra talerstolen? Eller at
windowing bliver forklaret?

> specielt når jeg ser min navne bror fra V og hans uklare holdning til emnet.

Da Kristian er min adoptivpolitiker vil jeg gerne vide hvor du ser
uklarheden.

> Ligeledes har DI et problem. Jeg ville ellers tro de havde nogle
> medlemmer med erfaring på dette område?
>
> Er der nogle Politikker eller fra DI som læser denne liste?

Ja.

> Hvor mange af listens læsere har selv en PGP/GnuPG nøgle OG BRUGER DEN?

Har. Bruger ikke. Men jeg bruger OpenSSH flere gange dagligt.

> Hvor mange af listens læsere  bruger overvejende open source?

Over 95% af mit forbrug er Open Source.

> Hvis vi selv er konsekvente , er det også lettere at overbevise andre.
> men vi skal ikke tro det er nok , Open surce (vi) står over for en Lobby som
> har stor erfaring med manipulation af politikere.

Næh, ikke manipulation. Det behøver vi slet ikke. Vi kan nøjes med at
oplyse sagligt. Og det har vi faktisk _ret_ stor succes med.

> Politikker er på tomands hånd normalt ganske fornuftige og modtagelige for
> argumenter.
>
> Skriv eller talt med din Folketings mand/kvinde , og forklar om open
> source og GnuPG, hvilken betydning det har for vores demokrati og få
> dem til at tage action.

Skip GnuPG i første omgang. Når de har fattet ideen med Open Source, så er
det meget nemmere at overbevise dem om at selvfølgelig skal kryptering
være Open Source.

> Dito for din EU representant.
> Her er werner Kock (GnuPG) og den tyske regerning nævneværdig.
>
> Tal med den Lokale administration og Borgmester , Hvad gør de for open

Vi er allerede nogen stykker der har adopteret en politiker. Men vi
mangler stadig folk der har evner og overskud til at vejlede politikere.
Se den nuværende liste på: http://ole.tange.dk/adopt

> source. Der er rigtig mange penge at spare ved indførdelse af open
> source i folke skolen.

Det må ihvert fald ikke være den eneste begrundelse for indførelsen. Flere
af IT-lærererne har ikke ret meget viden om EDB og vil ikke kunne drive en
Linux-installation uden hjælp. Og så er der en risko for at besparelsen
spises af konsulentbistand.

> Hvis 7000 gør det, er det noget der rykker.

Jeg skal hilse og sige at selv 6(!) gør en forskel.

> Iøverigt er det mit indtryk at politikkere er genneralt positive for
> Open source, men det er deres tekniske bagland som er modstandere, for
> de skal jo så' til at lære noget nyt!

Ud fra undersøgelsen i ComputerWorld så overvejede ca. 2/3 at benytte Open
Source. Jeg tror ikke du behøver at betragte dem som modstandere. Betragt
dem hellere som folk der gerne vil, men som ikke ved hvordan.

/Ole
--
Adopter en politiker
http://ole.tange.dk/adopt