om at gemme i Gimp

Hej dette er måske et spørgsmål til grafik-sslug .Jeg prøver alligevel.
Når jeg vil gemme en fil bruger jeg Gimp.  MEN
Jeg kan ikke få min fil gemt i en mappe, eller for den sags skyld gemme
filen på desktop.    hvorfor

I quickbrowser / filemanager kan jeg finde min gemte fil allernederst under
en tynd grå linie. Jeg markerer da min fil og kan lægge den ud på
Desktop/skrivebord. Det er jo ikke det jeg ønsker.

Jeg har to Gimpèr en der hedder 1.3 og een der hedder Gimp. Hvad er
forskellen?

Når jeg vil bruge hjælp til Gimpen får jeg at vide at jeg ikke har GtkXm
HTML installeret.
Kan jeg gøre det efterfølgende.Jeg har SUse 9.1 på installations-CDRom.

Lise med gode ønsker for det nye år.