Re: [GRAFIK] PVR-350 TV-kort på Linux

sslug@sslug wrote:
Hej SSLUG-grafik

Hej Tue

Efter at have puklet i adskillige timer fordelt over et par uger, med at få et Hauppauge PVR-350 TV-kort til at fungere på Linux, må det vist være på tide at spørge efter erfaringer her.

Jeg har smidt KnoppMyth-distributionen på min maskine, med det formål at
køre MythTV. Selve installationen kørte efter lidt startbesvær fint, og
X-Windows og MythTV starter også fint op.

Projektet er nu strandet ved IVTV-driveren, som Martin Berg nævnte i en
mail tidligere på måneden. Jeg vil gerne bruge kortets indbyggede

Ja, ja jeg føler et medansvar :-) :-) Jeg vil gerne gøre et forsøg på at hjælpe, men selv om jeg førte en log over mine anstrengelser, har jeg vist ikke fået det hele noteret - og der kan derfor være mangler i min mulighed for at hjælpe.

Jeg fik selv stor hjælp fra ivtv's FAQ liste:
          http://ivtv.writeme.ch/tiki-view_faq.php?faqId=1

Prøv evt. også MythTV's mailing liste - der er mange, der får hjælp her.

TV-tuner, og har derfor sat antennekablet direkte i kortets
TV-antenneindgang. Målet er a t få vist billederne på PC'ens monitor, men
i første omgang bare at læse data fra TV-kortets device driver.

Jeg mener at have gjort hvad der er nødvendigt for at  overbevise
IVTV-driverne om at de skal vise PAL-billeder -- men når jeg forsøger at
læse fra /dev/video0 (cat /dev/video0 > foo.mpg), kommer der ikke en

Du skal nok ikke koncentrere dig så meget om PAL/NTSC - før der kommer data ud af kortet.

Har du modprobet korrekt?

Min tilføjelse til /etc/modules.conf ser således ud:

alias char-major-81-0 ivtv
alias char-major-81-1 off
alias char-major-81-2 off
alias char-major-81-3 off
options ivtv debug=1
options tuner type=20
options msp3400 once=1 simple=1
add below ivtv msp3400 saa7115 tuner

Jeg kan endvidere se at jeg har udført en
ivtvfwextract.pl /media/cdrom/..
med CDrommen fra PVR350 kortet (den med windows driverne
og anden sw).
Herved skulle så vidt jeg husker blive genereret en fil med
vigtige informationer (bl.a. om den eksakte tuner model)

eneste bit ud af driveren. Slår jeg debug til på ivtv-driveren, siger den
"DeQ from empty list" - ser ud til at den prøver at aflevere data, men
ikke har nogen "på lager". Hmmm :-/

Har nogen i dette forum fået PVR-350'erens indbyggede TV-tuner til at
virke, og kan læse data fra /dev/videoX, vil jeg være meget glad for at
høre om det.

Ja, det har jeg :-)

Efter jeg havde fået ivtv driveren ind (med korrekte modprober)
udfører jeg:

#PAL std
test_ioctl -u 0xff

# det er vist p4 der er tuneren; p0 er s-vhs indgangen (denne
# forbandt jeg i starten med et digital kameras TV-udgang
# så skulle jeg nemlig ikke slås med valg af kanal
test_ioctl -p4

#PAL format
test_ioctl -f width=720,height=576

Hvis du kommer hertil, så kan du bruge ptune-ui.pl (fra ivtv pakken) til at skifte kanaler på tuneren.

Jeg vil hellere end gerne supplere med konfigurationsfiler, output fra
'lsmod' og deslige, når jeg kommer i nærheden af min MythTV-box i aften.

Mvh, --Tue

Martin