Re: [GRAFIK] TV-tuner kort

Jean Christophe wrote:
Hej,
Jeg savner en TV-kort i min PC, Jeg har Mandrake 9.2 (snart 10), og er ikke en haj til at debugge en kerne !
Den skal kunne vise, optage og en output stick til mit fjersyn vil vaere

Hvad gør en "output stick"?

dejligt.
Samtidig, vil jeg gerne vide hvad for en software er bedst.

For at starte med softwaren: Mythtv (http://www.mythtv.org) har jeg nu haft oppe og køre et stykke tid - og er ganske godt tilfreds. Mythtv understøtter som sådan de fleste TV-kort - men at dømme efter mythtv's mailing liste ser det ud som om PVR250 og PVR350 fra Hauppauge er ganske populære blant Linux brugerne - af samme årsag valgte jeg et PVR350 - og er godt tilfreds (men det er jo heller ikke helt billigt - regn med ca. kr. 1700). PVR350 har både antenne og composite video indgang, har indbygget FM-tuner, der medfølger en fjernbetjening (som jeg ikke har forsøgt at få til at fungere endnu), der er en video udgang (alm. composite video), som kan sættes til et TV (den er der en del der skal have hjælp til for at få til at fungere) - og endelig har kortet en indbygget hardware mpeg encoder (hvilket gør at der "kommer mpeg" ud af kortet uden at du skal bruge CPU'en til konvertering).

Jeg må advare om, at selv om jeg ikke har haft brug for
kerne debugning, så har der været MANGE opgaver at løse (så
som at få ivtv-driveren til TV-kortet til at fungere, få
installeret XMLTV og få ændret data i MySQL for at kunne se
noget overhovedet).
Så forbered dig på en en del timer med søgning i mythtv's og
ivtv's mailarkiver - OG LÆS MANUALEN til mythtv før du går i gang!

Et gæt lyder på at jeg nok har brugt 30-40 timer indtil videre.

- og nej: Jeg ved ikke om Mandrake i sig selv giver problemer,
jeg har selv brugt SuSE 9.0

Et råd: hvis du bestemmer dig for et PVR250/350, så koncentrer
dig om at få ivtv driveren installeret og til at fungere - så
kan du nemlig få verificere om selve kortet virker inden for
de 14 dages returret, der fås med køb over nettet.

Med venlig hilsen
Jean Christophe

Held og lykke

Martin Berg