gimp og gennemsigtighed

Jeg har en stak fotografier, hvor jeg ønsker, at alt andet end en cirkel i midten skal være hvidt. Jeg er (endnu) newbie ang. gimp og har forsøgt flg:

1) Nyt hvidt lag, marker en cirkel og lav den gennemsigtig. Jeg kan kun finde ud af gennemsigtighed med penslen, ikke alt indenfor cirklen...
2) Nyt gennemsigtigt lag, marker cirkel og udfyld alt andet med hvidt. Jeg kan kun finde ud af at udfylde indenfor cirklen, ikke udenfor ...

Håber, at nogen guru'er vil hjælpe mig :-)

Torben