Re: [FORENING] Nørdforening?

Peter Makholm wrote:
> Jeg mener ikke at monopoler nødvendigvis er problematiske. Microsofts
> markedsandel er uinteressant. Det er hvordan vi lader Microsoft
> forvalte denne dominans der er interessant. Den Store Onde i dette
> spil er ikke Microsoft. Det er dem der, måske på et naivt grundlag,
> tvinger os til at bruge Microsoft når vi vil anvende det offentlige
> som er de onde.

Jeg ved nu ikke om det offentlige er mere onde end den store skare af
Windowsbrugere som i større eller mindre grad også "tvinger" folk til at
bruge Microsoft - eller i hvert fald gøre det lidt vanskeligt at bruge
andet - idet de anvender lukkede dokumentformater, IM-protokoller,
multimedieformater osv.

Det offentlige ræsonerer vel meget ligesom den enkelte bruger, noget i
retning af "Jeg ved godt at det er forkert og irrationelt på langt sigt -
men jeg ønsker ikke at have besværet på kort sigt ved at gøre det rigtige."
Nogle af dem ved måske bare ikke bedre - ligesom hjemmebrugerne.

Man kan sige at de offentlige myndigheder burde vide bedre og har et større
ansvar end den almindelige bruger men Microsofts monopol sætter begge i
samme situation - og deres handlinger er i sig selv lige "onde" i mine
øjne.

Hvis DR skiftede til ogg i morgen ville de blive særdeles upopulære - da ogg
sjovt nok ikke er understøttet out-of-the-box på Windows.

Når en "real world" IT-ansvarlig skal bestemme hvordan han "lader Microsoft
forvalte denne dominans" - har han ikke frit valg på alle hylder - ligesom
en almindelig hjemmebruger må han indledningsvis kæmpe en kamp for at kunne
høste gevinsterne ved åbne standarder senere.

Det er ikke kun Microsoft der er onde - det er monopolet i sig selv. Man kan
ikke lade det være op til politikere alene at løse det problem - dertil er
det alt for vigtigt.

Det er nødvendigt med en større udbredelse af Linux - eller andre
alternative operativsystemer - for at det vil gå op for en større andel af
befolkningen hvor elendig interoperabiliteten er i Windows - med alt andet
end Windows. Først når flere vælgere er opmærksomme på problemet kan vi
forvente hjælp fra politisk hånd.

Personligt pusher jeg altid Jabber, ODF og OGG.. i håb om at få folk til at
forstå at Microsofts produkter faktisk ikke understøtter alt - langt fra.
Selvom jeg bliver upopulær forsøger jeg at gøre det ligeså vanskeligt for
dem at interoperere med mig - som det er for mig at interoperere med dem.
Forhåbentlig tænker de lidt over hvordan det mon kan være..