Re: [FORENING] Nørdforening?

Peter Makholm skrev:

> Når det givne problem ikke er der, så kan Linux være en mulighed for
> lavinteressebrugerne. Men uden disse problemer, hvad er så argumentet
> for at vi absolut skal have fat i lavinteressebrugerne?

"Det givne problem" er der kun for en delmængde af lavinteressebrugerne.

> Jeg vil hjertens gerne høre argumenter for hvorfor jeg og
> lavinteressebrugerne skulle have en fælles interesse for at de skifter
> til Linux. Og helst argumenter der ikke handler om at Linuxsamfundet
> har et problem der kun kan løses ved at masserne kommer til at bruge
> Linux, for så kan jeg ikke se at det er i lavinteressebrugernes
> intresse at løse problemet.

OK. Du har allerede beskrevet Linuxsamfundets fordel. Lavinteressebrugernes
interesse er på kortere sigt:

1. Penge at spare. Der er masser af god gratis software. Meget af det kan
også køre under Windows, men det er meget nemmere at smide end Ubuntu-CD i
maskinen end at installere Cygnus, OO, Firefox, Gimp, Inkscape osv under
Windows.

2. Opdateret software. Variation af (1). Der er masser af folk der kører med
gammelt software på Windows 98.

3. Moral/lovlydighed. Også en variation af 1. Der er jo faktisk rigtig mange
som installerer ulovligt kopieret software. Det "behøver" de ikke med
Linux.

4. Sikkerhed. En default moderne Linuxinstallation er mere sikker end hvad
de har nu. Især hvis de har en gammel installation.

5. Mere software. Jeg tror at de fleste, selv lavinteressebrugere, alligevel
vil bruge computeren til andet en web, mail og selvangivelser. Jeg har fx
set sådan en lavinteressebruger blive rigtig glad for KStars.

> Jeg kan godt tænke langsigtet, men forvent ikke at
> lavinteressebrugerne gør det.

Jeg køber ikke den med at dele folk op i lavinteressebrugere og resten. Folk
har forskellige grader af interesse for computere. Og der er ikke nogen
grund til at de alle skulle skifte samtidigt.
Hvis de 20% mest interesserede skifter til Linux er de med til at gøre vejen
nemmere for de næste 20%.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug