Re: [FORENING] Nørdforening?

Martin Schlander <sslug@sslug> writes:

> Det svarer lidt til at sige: "Jeg vil gerne høre et argument imod at køre
> 150 km/t i byzone, men jeg vil gerne frabede mig argumenter der har med
> trafiksikkerhed at gøre".

Nej, der er i dit eksempel ikke tale om en cirkelslutning eller et
biargument om at en kausalvirkning vender forkert. Det er der i mit.

Linux er ikke parat til masserne hvis der er de omdiskuterede
problemer, så derfor kan det ikke være en god løsning på problemerne
at pådutte masserne Linux. Og hvis de pågældende problemer er
ikke-eksisterende, så er de heller ikke noget godt argument for at
pådutte masserne linux.

Det vil sige uanset om problemerne er der eller ej, mener jeg ikke de
indgår i en argumentation om hvorfor masserne bør bruge Linux.

> Men siden du interesserer dig for samfundsforhold, så betragter du det vel
> også som et problem at en enkelt privat virksomhed har de facto monopol
> indenfor mange meget væsentlige softwareområder - hvilket er stærkt
> problematisk ifht. økonomi, innovation, magt osv.

Jeg mener ikke at monopoler nødvendigvis er problematiske. Microsofts
markedsandel er uinteressant. Det er hvordan vi lader Microsoft
forvalte denne dominans der er interessant. Den Store Onde i dette
spil er ikke Microsoft. Det er dem der, måske på et naivt grundlag,
tvinger os til at bruge Microsoft når vi vil anvende det offentlige
som er de onde.

--
 Peter Makholm     |                                              What if:
 sslug@sslug |                Tanenbaum had convinced Linus that his